Friday 24 April 2015

Torsdag den 23. april 2015

Planen i dag var at købe ind i formiddag, men Lois er meget træt. Hun ankom meget sent i går aftes (kl 23) hjem fra Tewkesbury efter et meget langt forretningsmøde på sin nye kirke. Jeg lå og sov, da hun endelig kom inde i sengen – du godeste! Og hun har ikke ret godt sovet i nat, fordi hun tænkte på de diskussioner, hun har haft – du godeste!  Da jeg bringer to kopper te op på vores soveværelse kl 8, ligger vi inde i sengen og snakker lidt om hvad vi skal lave i dag. Vi beslutter snart at overlade indkøbene til i morgen på grund af Lois’ træthed.

I eftermiddag skal vi holde det næste møde af vores danske gruppe. Jeg ringede for et par dage siden til en dansk kvinde, Jeanette, der sager, at hun er klar til at deltage i mødet og hjælpe os med grammatikken og udtalen – hurra!

Lois bliver i sengen et par timer og tager et sent brusebad. Mens hun er i brusebad, går jeg hen rundt om hjørnet for at afsende et brev. Mens jeg er ude af huset, får hun et telefonopkald fra Scilla, en medlem af U3A, der vil slutte sig til vores danske gruppe – hurra! Lois siger, at det er en god mulighed for at slutte sig til gruppen, fordi gruppen holder et møde i eftermiddag, og vi er ved at starte en ny lærebog.

Scilla har et lille kendskab til de skandinaviske sprog, for det meste til de skriftlige sprog. Hun er nu gået på pension, men hun arbejede for mange år siden i Reykjavik, hvor hun underviste i engelsk på universitetet.  Der var mange danskere, svenskere og nordmænd, der arbejdede elle læste på Reykjavik universitet og hun endte med at stifte bekendtskab med deres sprog. Hun forlod Island for mange år siden, men hun har siden da vedligeholdt sit bekendtskab for det meste ved at læse bøger osv.

Hendes interesse for de skandinaviske sprog begyndte, da hun var på universitet i England som studerende. Hun læste engelsk, med gammel islandsk som bifag – du godeste! Sikke en kvinde!

Mødet går som planlagt, fra kl. 14.30 til kl. 16. Jeanette er en meget sød kvinde, og hun retter meget høfligt vores grammatik og udtale. Hun har også en stor sans for humor. Hun kan desværre ikke deltage i vores næste møde (den 7. maj), fordi hun vil være i et stykke tid i Danmark, men hun siger, at hun kan komme den 21. maj – hurra!

Scilla gør sin bedste – jeg er meget imponeret! Hun har ikke set vores lærebog før, så er det meget svært for hende. Men hun er villig til at tackle hvad som helst, og hun er ikke bange for at gøre sig til grin!

Mødet slutter, gruppens medlemmer skal af sted. Lois og jeg slapper af med en kop te på terrassen.

Vi får en mail fra Alison, vores datter, der bor i København. Hun vil have os til at kigge på et websted (airbnb.com), for at hjælpe hende med at vælge et pænt sommerhus enten på Fyn eller i nærheden af Aarhus, som vi alle (Lois, jeg, og Alisons familie) kan bor i (i et par dage) alle sammen, når vi i næste måned besøger familien. Efter aftensmad, sætter Lois og jeg os på computeren og vi vælger et par sommerhuse, som vi godt kan lide, og vi sender Alison en mail. Men vi synes, der er først og fremmest Alisons og Eds beslutning: de ved seværdighederne og de ved, hvad deres tre børn vil have lyst til at lave.

Vi er meget trætte, og vi bruger aftenen på at se lidt fjernsyn. De viser Big Bang Theory (den nye serie - hurra!) og W1A, en BBC komedieserie, der laver sjovt med BBC-organisationen, dens fiaskoer,  og især de slags buzzwords og modeord, som man hører under forretningsmøder, og som betyder ikke noget! Du godeste!

Klokken er 22 og vi går i seng. Jeg læser en side af min sengetidbog ”William Pitt den Yngre” af William Hague, og jeg falder i søvn – zzzzz !!!!

No comments:

Post a Comment