Thursday 7 May 2015

Onsdag den 6. maj 2015

Dagen starter dårligt! Lois har en dårlig mave, og lider af diarré – du godeste! Og vi venter på, at få nys om hvordan Jessica har det. Jessica blev indlagt i går på hospitalet, og Francis har overnattet der sammen med hende.

Lois går i gang med at aflyse sine aftaler: i formiddag ved kiropraktoren og i eftermiddag ved tandlægen – du godeste!

Jeg kører over til den lokale Sainsburys-supermarked for at købe et par ting, Alison har bedt om at bringe med, dvs ting, hun ikke ka få fat i i København: tandpasta til børn og neglelakfjerner (til voksne - hahaha!)

På vej hjem fra Sainsburys, bipper min mobil, og jeg ser, jeg har fået en sms fra Sarah. Hun siger, at Jessica har det lidt bedre i dag. Hun lider stadigvæk af diarré, men hun kaster ikke længere op – hurra! Og Jessicas moral og almindelige tilstand er lidt bedre også – hurra (igen) !

Lois og jeg beslutter at aflyse vores danske gruppes næste møde, der var bestemt til i morgen eftermiddag. Hvis man vil aflyse et møde, er det bedste at ikke aflyse det for sent, synes jeg: det er bedre at give rimelig varsel. Sarah og Francis vil helt sikkert have brug for hjælp i morgen, fordi Lily ikke kan tilbringe dagen hos Lyn, tvillingernes dageplejer. Lyn passer på tvillinger kun om tirsdagen og onsdagen. Jeg sender en mail til vores danske gruppes medlemmer, for at fortælle dem, at jeg aflyser mødet. Vi vil hellere læse Lektion 2 i vores nye læreboge på gruppens næste møde, der finder sted den 21. maj .

I eftermiddag begynder vi at pakke nogle af vores ting i vores to kufferter: vi skal flyve til Københaven om tre dage – hurra! Men vi er bekymret over Jessicas tilstand. Vi har ikke hørt noget fra Sarah siden kl 10, om hvordan Jessica har haft det i dag op til nu. Vi efterlader beskeder på deres mobiltelefoner og deres jord linje telefon, vi kan ikke mere!

Vi bruger aftenen på at se lidt fjernsyn. De viser ”Arvingerne”, den danske tv-serie (tiende del – den sidste!). Programmet har en dramatisk slutning. De fire arvinger (Veronikas 2 sønner og 2 døtre) – Emil, Frederik, Gro og Signe - får blandede skæbner. (1) Emil sidder i fængsel i Thailand (beskyldt for besiddelse af marihuana), i en celle sammen med masser af voldelige orientalske kriminelle – du godeste, det er ikke gode nyheder  for Emil, en ”pæn, hvid dreng”, det er sikkert! (2) Frederik har forsonet sig med sin kone, Solveig, efter hendes utroskab med Emil (sex-scener i én uendelighed – du godeste (igen)). (3) Gro planlæger at forfalske et kunstværk og sige, at det blev skabt af hendes berømte mor – du godeste (igen), men hun vil kunne sælge det til en meget høj pris, det er sikkert! (4) Signe ejer endelig Veronikas store hus, men hun er blevet alene og ensom: hendes kæreste, Andreas, er gået fra hende – du godeste! Sikke en slutning! Vi glæder os meget til at se den næste ”sæson”!

Veronikas to døtre og to sønner: Signe, Gro, Frederik og Emil

Derefter ser vi en interessant dokumentarfilm, der handler om Sodoma og Gomorra, de to byer, der beskrives i Bibelen som ødelagt af Gud på grund af borgernes ugudelige livstil (sodomi osv). Steven Collins, en amerikansk arkæolog, tror, at han har fundet byen Sodoma. Han tror også, at de lokale klipper beviser, at byen blev ramt af en asteroid i ca. 1600 f.Kr. – du godeste! Man betalte dengang en høj pris for ugudelighed, det er sikkert!

Byen Sodoma bliver ramt af en asteroid - du godeste!

Midt i programmet ringer Sarah til Lois. Hun lyder meget oprevet. Hun siger, at det er Redditch-hospitalet, hvor Jessica ligger, ikke Gloucester-hospitalet. Hun siger, at børnelægen besøgte Jessica midt på dagen i hospitalets pædiatriske afdeling. Lægen var tilfreds med Jessicas tilstand og de tog Jessica af droppet. Men kort tid efter, begyndte Jessica at kaste op igen. Sarah håber, at de i aften vil sætte hende tilbage på droppet.

Sarah håber, at Lyn, tvillingernes dageplejer, vil kunne passe på Lily i morgen, men det er hun endnu ikke sikker på. Lois beder Sarah om at ringe til os, hvis der er et problem. Sarah beder os også om at købe familien en ny ”Henry” støvsuger. Hun prøvede et købe en ”Henry” i går på den lokale Tesco-supermarked, men uden succes. Familiens nuværende støvsuger værker ikke ret godt, og Sarah bekymrer sig meget for tvillingernes sundhed på grund af familiens hund, Buddy, og deres gulvtæpper, der måske ikke er 100% rene – du godeste!

Mens Lois taler på telefon, har jeg på fornemmelsen, at Lois bliver oprevet også. Jeg synes, at hun vil have os til at aflyse vores kommende ferie i Danmark. Vi ved ikke, hvor længe Jessica vil være på hospitalet, og når hun bliver udskrevet, vil der stadig være mange problemer for Sarah og Francis. Nu til dags, udskriver de patienter så hurtigt som muligt fra hospitalet, ofte før de har det helt fint igen.

I 2002 var vi i gang med at holde en ”drømmeferie”. Vi rejsede i Østrig og Ungarn sammen med vores venner, Mike og Mary. Rejsens tredje dag fik vi at vide, at Lois’ eneste bror, Andrew, var alvorligt syg i Oxford-hospitalet. Vi kunne ikke afkorte ferien, fordi vi rejsede alle fire i en lejet bil, og jeg var den eneste chauffør – du godeste! Men ferien var faktist ødelagt: det var umuligt ikke at bekymre os over det. Stakkels Andrew. Vi nåede at se ham for sidste gang, efter vi kom tilbage til England. Han døde et par uger senere.

Det lader til, at det er farligt at gå på ferie eller at planlæge at gøre det:
1968: min farfar døde, når jeg var på ferie med mine forældre og søskende. Ingen mobiltelefon fandtes dengang, så vi bare fandt ud af, at han allerede var død og begravet, da vi kom hjem.
1992: Lois’ far døde, da jeg var ved at rejse til Washington for at holde en tale på en konference. Jeg aflyste rejsen.
2000: Min far døde, da Lois og jeg var på ferie i Lancashire. Vi afkortede ferien.
2002: Lois’ eneste bror, Andrew, blev alvorligt syg, da vi rejsede i Ungarn.
2013: Min eneste bror, Steve, døde lige før vi rejsede til Danmark for at bo to uger hos vores datter Alison og hendes familie.

Du godeste, sikke en historie!

Klokken er 22. Sarah siger, hun vil ringer os i morgen tidligt. Vi går i seng – zzzzzz !!!!!

No comments:

Post a Comment