Sunday 21 May 2017

Lørdag den 20. maj 2017 kl 16:30 søndag den 21. maj 2017 kl 16:29

17:00 Jeg hopper op på min kondicykel og tilbagelægger endnu 6 miles (10km) og jeg samtidigt ser på gamle popsange/videoer på YouTube. I dag er det året 1956, jeg er nået tilbage til. Hver gang jeg hopper op på min cykel, stiller jeg året ét år tilbage.


Mine forældre, mine 2 søskende og jeg boede dengang i Kingsbury, en lille forstad til London. I august holdt familien en sommerferie i Sandown på øen Wight.

 
Tilbageblik til sommeren 1956 -  (fra venstre til højre) Steve, min 4-årige lillebror,
min 36-årige mor, Kathy, min 8-årige søster, og mig (på 10 år)
Vi sidder på en bænk i Hampstead Heath, en gammel park,
der ligger i det nordlige London.

(fra venstre til højre) Kathy, Margaret (vores kusine),
min 42-årige far, Steve og mig,
på Sandown-stranden (under vores sommerferie)

Lykkelige dage !!!!!

18:00 Lois og jeg spiser aftensmad og bagefter smækker vi benene op foran fjernsynet.

De viser en interessant dokumentarfilm, der handler om en ambitiøse genindspilning af den berømte ”Jediridderen vender tilbage” film, genskabet på den lille skærm af to givne engelske skuespillere, der kommer fra det nordlige England: Keith Lemon og Paddy McGuinness.


Jeg har selv ikke set den oprindelige film, så Lois giver mig en hurtig resumé. Jeg er bekendt med mange af figurernes navne, fordi man ofte omtaler dem  på Big Bang Theory, men desværre er min hukommelse temmelig svag og jeg blander navne konstant sammen – du godeste, hvor trist!!!!

Genindspilning er meget spændende, og ofte rørende, men der er nogle åbenbarte fejl, især når det kommer til upassende casting. Valget af Bungle (fra TVs ”Regnebue”- børneprogram), som model for genindspilningens Ewok-figurer var en stor fejl. Seere der er født efter 1970 må være alt for bekendte med Bungle og hans upassende, barnlig stemme, til at tro på ham som en Ewok.

Bungle får audition som Ewok-model

Bungle i lykkeligere tider: en hovedfigur i tv-børneprogrammet Rainbow 
(Storbritanniens svar på USAs ”Sesamegade”)

en ewok i den oprindelige film

Valget også af David Dickinson som Kejseren var også tvivlsom. Hans stemme er overhovedet ikke skræmmende eller uhyggelig, og seere, der er født efter 1960 må være alt for bekendte med ham som ekspert i antikviteter og ”Bargain Hunt”-programmets vært.

David Dickinson som Kejseren

David Dickinson i lykkeligere tider,
som Bargain Hunt-programmets vært.

For mit vedkommende er det meget nostalgisk at se David Dickinson igen. I 1970’erne fik min noget-og-halvtreds-årige mor et deltidsjob i Summertown, en lille forstad til byen Oxford. Hun arbejdede som kontorassistent i Oxfams regionelle kontor – Oxfam er en stor britisk velgørende organisation. David besøgte kontoret engang imellem og min mor påstår, at han et par gange prøvede at score hende, selvom vi alle antog, at det bare var en af min mors mange fantasier – du godeste, sikke en skør verden vi lever i !!!!

Men undskyld, det var et sidespring !!! Tilbage til Keith og Paddys genindspilning af ”Jediridderen vender tilbage” filmen.

Genindspilningen viser desværre også mange grundlæggende tekniske fejl. Scenen mellem Luke Skywalker og Prinsesse Leia (??) er meget romantisk og rørende, men der er alt for meget kunstig ”tåge” eller ”røg” (jeg er ikke helt sikker på, om det er tåge eller røg!!!) som er alt for stærk og truer konstant med at ødelægge den romantiske stemning, især når Leah begynder at hoste på en meget hørbar måde. Også man får det indtryk at, at skuespillerne undertiden ”farer vild” og ikke længere er helt sikre på, hvilken retning de skal forlade scenen i – du godeste, sikke et vanvid!!!





Og desværre gør det mig ondt at sige, at skuespillet ikke altid var af højeste kvalitet, især når det kom til kærlighedsscenerne. Jeg har ondt af Michelle Keegan, der spiller Prinsesse Leia. Michelle er en meget begavet tv-skuespillerinde og hun bør ikke skulle lide de slags krænkelser, vi i aften desværre skal se på – du godeste. Ræk mig lige opkastningsposen, Alice!!!!!


 gendindspilningens kærlighedsscener
bliver for det meste meget dårligt udført – det er der ikke nogen tvivl om.

22:00 Lois og jeg går i seng – zzzzzzz!!!!

04:00 Jeg står tidligt op og laver én af mine rutinemæssige danske ordforrådtest.


08:15 Jeg lunter ud i køkkenet og laver to kopper te. Jeg tager dem med op i soveværelset og hopper op i sengen til Lois. Vi drikker téen og går i bad. Vi står op og spiser morgenmad.

10:00 Vi har aftalt med Sarah, vores datter i Perth Australien, at tale med hende og hendes tvillinger kl 10 på Skype, men som så ofte, er der ingen svar, når vi prøver at kontakte dem – pokkers! Jeg sender hende en sms og vi venter en halv time i spisestuen, men ingen held – pokkers (igen) !!

10:30 Jeg går ud i baghaven og går i gang med at slå de to græsplæner, der ligger i bunden af haven, da Lois kalder mig ind – Sarah ringer til os på Skype.

Det er meget sjovt at snakke med hende og hendes 3,5-årige tvillingerne om deres liv i Australien. Mens de taler med os, laver tvillingerne nogle kager med pink glasur på toppen i køkken-området. Hvor ser de dog søde ud!

Sarah, vores datter i Perth Australien

Lily vores barnebarn

Jessie (til venstre) og Lily, vores børnebørn

Tvillingerne er i gang med at lave en pink kage – nam nam!!!

11:30 Skype-opkaldet er sluttet og jeg går ud igen ind i baghaven og klipper de fjerneste 2 græsplæner.

12:30 Vi spiser frokost og bagefter går jeg i seng for at tage mig en gigantisk eftermiddagslur. Lois går ikke i kirke i dag, fordi hendes blærebetændelse ikke 100% er forsvundet. Hun logger ind i kirkens ”Tewkesbury Lightstand”-hjemmesiden og lytter online i stedet.

15:00 Jeg står op og Lois og jeg slapper af med en kop te på terrassen - for første gang i år er det ganske varmt (64 grader F eller 18 C) og solen skinner. Noget er åbenbart gået galt – det har jeg ikke nogen tvivl om !!!!

Lois og jeg slapper af på terrassen
med en kop te – solen skinner og det er ganske varmt

Vi har aftalt at tale på Skype i aften kl 20:30 (danske tid) med Alison, vores datter i København. Vi er nysgerrige om, om der har været udviklinger i Eds søgen efter identificere sit næste job efter han bliver afskediget af sit nuværende firma ved slutningen af året.

De har denne uge ikke sagt noget om den hollandske option, så vi antager, at dette måske ikke længere er på bordet. Vi kan forestille os, at det ikke ville være ret behageligt for Alison og børnene at bo i en hollandsk by (Zwolle), der sandsynligvis ikke har en stor international koloni, og hvor der sker ikke ret meget i sammenligning med København eller Hong Kong – Hong Kong er helt sikkert Eds bedste option, hvis han ikke har ret store chancer for at få et job i sit firmas nye hovedkontor i Virginia. Yikes!

Da Lois og jeg kom tilbage fra en ferie i Frankrig i 2010, sagde jeg til mig selv, at jeg ikke længere følte en brug for at rejse til udlandet – jeg har boet i USA og Japan, jeg har besøgt en masse lande: Frankrig, Tyskland, Italien, Norge, Holland, Belgien, Østrig, Ungarn, Cypern og Canada – min vandrelyst var fuldstændigt tilfredsstillet, og jeg ville nøjes at tilbringe hele resten af min alderdom her i Storbritannien og leve det rolige liv. Jeg tænkte aldrig, at jeg ville besøge Australien, Hong Kong udover Danmark (flere gange) også – du godeste, livet er ufordudsigeligt, det ved jeg med sikkerhed!

English translation

17:00 I hop up on my exercise bike and clock up another 6 miles (10km) and at the same time look at old pop songs / videos on YouTube, it's now the year 1956 I've got back to. Every time I jump on my bike, I set the year one year back.


My parents, my 2 siblings and I lived in Kingsbury, a small suburb of London. In August, the family had a summer vacation in Sandown on the Isle of Wight.

Flashback to 1956 - (left to right) Steve, my 4 year old little brother;
my 36 year old mother; Kathy, my 8 year old sister: and me (aged10)
We are sitting on a bench in Hampstead Heath, an old park,
located in north London.


(left to right) Kathy; Margaret (our cousin);
my 42 year old father; Steve; and me,
on Sandown beach (during our summer vacation)

Happy days !!!!!

18:00 Lois and I eat dinner and afterwards we stick our feet up in front of the television.

An interesting documentary is on, all about an ambitious remake of the famous "Return of the Jedi" movie, reproduced on the small screen by two British actors from the North of England: Keith Lemon and Paddy McGuinness.


I have not myself seen the original movie, so Lois gives me a quick summary. I am familiar with many of the names of the characters, because they are often referred to on the Big Bang Theory, but unfortunately my memory is rather weak and I am constantly mixing up the names - good grief how sad !!!!

The remake is very exciting and often touching, but there are some obvious errors, especially when it comes to inappropriate casting. The choice of Bungle (from TV's "Rainbow" children's program) as a model for the Ewok characters of the remake was a big mistake. Viewers born after 1970 must be all too familiar with Bungle and his inappropriate, childish voice, to ever believe in him as an Ewok.

Bungle gets an audition as the model for Ewoks

Bungle in happier times: a main character
in the TV children's program Rainbow (the UK's answer to USA's "Sesame St")

an ewok in the original movie

The choice also of David Dickinson as the Emperor was also questionable. His voice is not scary or creepy at all, and viewers born after 1960 must be all too familiar with him as an expert in antiques and host of the "Bargain Hunt" programme.

David Dickinson as the Emperor

David Dickinson in happier times,
as the Bargain Hunt programme's TV host.

For me it is very nostalgic to see David Dickinson again. In the 1970s, my fifty-something mother got a part-time job in Summertown, a small suburb of Oxford. She worked as an office assistant in Oxfam's regional office - Oxfam is a large British charity. David used to visit the office occasionally and my mother claims that he tried to score with her a couple of times, although we all assumed that it was just one of my mother's many fantasies - good grief, what a crazy world we live in !!!!

But sorry, that was a digression !!! Back to Keith and Paddy's remake of the "Return of the Jedi" movie.

The remake also shows many basic technical errors. The scene between Luke Skywalker and Princess Leia (??) is very romantic and touching, but there is way too much artificial "fog" or "smoke" (I'm not sure if it's fog, or smoke !!!) which is far too thick and constantly threatens to ruin the romantic mood, especially when Leia starts coughing in a very audible way. You also get the impression that the actors sometimes "get lost" and are no longer sure about which direction they are going to have to exit the scene in - good grief, what madness !!!





And unfortunately, I'm sorry to say that the acting was not always of the highest quality, especially when it came to the love scenes. I feel sorry for Michelle Keegan, who plays Princess Leia. Michelle is a very talented television actress and she should not have to suffer the kind of indignities that we unfortunately have to witness this evening - good grief! Pass the sickbag, Alice !!!!!


 the remake's love scenes
are for the most part very poorly executed –
there is no doubt about that.

22:00 Lois and I go to bed - zzzzzzz !!!!

04:00 I get up early and do one of my routine Danish vocabulary tests.


08:15 I amble out into the kitchen and make two cups of tea. I take them up to the bedroom and jump into bed with Lois. We drink the tea and go in the shower. We get up and have breakfast.

10:00 We have agreed with Sarah, our daughter in Perth Australia, that we will talk to her and her twins at 10am on Skype, but as often, there is no answer when we try to contact them - damn! I send her a text and we wait half an hour in the dining room, but no luck - damn (again) !!

10:30 I go out into the backyard and start mowing the two lawns at the bottom of the garden when Lois calls me in. Sarah is ringing us on Skype.

It's a lot of fun talking to her and her 3 and a half-year-old twins about their lives in Australia. While they are talking to us, the twins are making some cakes with pink icing on top, in the kitchen area. How cute they look!

Sarah, our daughter in Perth Australia

Lily our grandchild

Jessie (left) and Lily, our grandchildren

The twins are making a pink cake - yum yum !!!

11:30 The Skype call ends and I walk back into the back garden and mow the furthest 2 lawns.

12:30 We have lunch and afterwards I go to bed and take a gigantic afternoon nap. Lois is not going to church today because her cystitis has not disappeared 100%. She logs into the church's "Tewkesbury Lightstand" home page and listens online instead.

15:00 I get up, and Lois and I relax with a cup of tea on the terrace - for the first time this year it is quite warm (64 degrees F or 18 C) and the sun is shining. Something has obviously gone wrong no doubt !!!!

We relax on the terrace
with a cup of tea - the sun is shining and it is quite warm
(what's gone wrong????)

We have agreed to talk on Skype tonight at 8:30pm (Danish time) with Alison, our daughter in Copenhagen. We are curious about whether there have been developments in Ed's quest to identify his next job after being let go by his current company at the end of the year.

They have not said anything about the Dutch option this week, so we assume that this may no longer be on the table. We can imagine that it would not be that enjoyable for Alison and the children to live in a Dutch city (Zwolle) that probably does not have a big international community and where there is not much going on in comparison with Copenhagen or Hong Kong - Hong Kong is definitely Ed's best option if he does not have great chances of getting a job at his company's new headquarters in Virginia. Yikes!

When Lois and I came back from a vacation in France in 2010, I said to myself that I no longer felt a need to travel abroad - I have lived in the United States and Japan, I have visited a lot of countries: France, Germany, Italy, Norway, Netherlands, Belgium, Austria, Hungary, Cyprus and Canada - my wanderlust was completely satisfied and I would be content to spend the rest of my old age here in Great Britain and live the quiet life. I never thought that I would visit Australia, Hong Kong as well as Denmark (several times) too - good grief, life is unpredictable, I know that for sure!


No comments:

Post a Comment