Wednesday 12 October 2016

Tirsdag den 11. oktober kl 1630 til onsdag den 12. oktober 2016 kl 1629

17:30 Vi spiser aftensmad. Derefter skal Lois af sted. Der er et bibelseminar, der finder sted i aften i Brockworth, hun vil deltage i. Hun må ikke køre bil om aftenen eller om natten for tiden, på grund af grå stær – stakkels Lois! Hendes ven, Ken, kører hende derover.

Jeg har lidt alenetid, så jeg lytter lidt til radio, et interessant program, der handler om disco-dillen i 1970’erne. Programmets vært er Martha Reeves, den tidligere Motown-stjerne.



Det er til tider interessant at høre om fænomener, man ikke vidste noget om. Jeg troede altid, at disco-dillen bare var endnu én musik-og-dans-dille, der blev lidt kedelig efter nogle år. Jeg havde ikke den fjerneste anelse, at det havde en politisk vinkel.

Dillen startede faktisk i New York i ca. 1970, som en ”bevægelse”, der bestod af kæmpe dansefester i kældre osv. Det hele blev en del af de forskellige befrielsesbevægelser, der startede i 1960’erne: bøssernes befrielse, kvindebevægelsen, den sorte befrielsesbevægelse osv. Sorte mennesker, bøsse mennesker, lesbiske mennesker begyndte at arrangere kæmpe dansefester og ”mistede” sig selv i musikken og dansen.

Disco-dillens budskab var: kærlighed, fred og ”empowerment”, den personlige styrkelse af kvinders/sorte menneskers/bøssernes stillinger i både privatlivet og samfundet.

Dillens symboliske slutning kom i 1979 i en park i Chicago, da en lokal dj satte ild til bunkevis af gamle disco-plader. Ifølge Martha Reeves, programmets vært, var denne event en reaktion fra hvide, heterosexuelle mænd, der ikke kunne danse, og som ikke kunne lide at se deres kærester danse med bøsse mænd! Du godeste – sikke en skør verden vi lever i !!!!

22:00 Lois kommer tilbage og vi går i seng – zzzzz!!!!!

05:00 Jeg står tidligt op og laver én af mine rutinemæssige danske ordforrådtester. Bagefter laver jeg to kopper te og bringer dem op på vores soveværelse. Jeg kryber tilbage i vores seng, og vi drikker teen. Vi står op og spiser morgenmad.

10:00 Vi går ud for at luge lidt i grøntsaghaven, der blev en sand jungle, mens vi mellem april og juni var i Australien. Men det går fremad med arbejdet – ingen tvivl om det!

12:00 Vi spiser frokost og bagefter går jeg i seng og tager mig en gigantisk eftermiddagslur – zzzzz!!!

15:00 Jeg står op og begynder at udtænke den strategi, jeg vil gerne adoptere for vores U3A danske gruppe. Vi vil være færdige med vores nuværende lærebog ”Beginner’s Danish” om et par uger, og jeg må derefter udtænke min egen strategi og mine egne materialer, så det kan gå fremad med studiet og komme videre med at lære sproget. Det vil ikke være ret nemt – det må jeg indrømme!!!!

Lois smutter ind  hos naboerne (Bill og Mary) for at snakke lidt med dem og drikke en kop te. Mary lider desværre af en slags mild demens.

Vores hus er én af en 4 boliger, der blev bygget i ca. 1930. Husenes ejere er alle pensionister: Frances og Stephen (de ”unge”) er ca. 65-68 år, Bill og Mary er 80 år, Bob (enkemand siden sidste år) 80 år, og Lois og mig (70 år). Du godeste! Vi er blevet en flok gamle kraver – det har jeg ikke nogen tvivl om !!!!

Jeg har lidt alenetid, og jeg kan tænke på vores danske gruppes fremtid. Det bedste ville være, hvis vi kan begynde at læse ægte danske korte historier, men jeg ved ikke, om gruppens medlemmer ville være bange for, at tage dette skridt. På denne måde ville vi virkelig begynde at forstå det danske samfund. Jeg har et eksempel på en dansk kort historie, som jeg vil have gruppen til at afprøve at læse, ”Søster”, der handler om to dankse teenagepiger. Jeg lærte i denne historie, at hver danske højskole har et festudvalg, hvilket ikke er noget, man finder i engelske skoler, tror jeg. I dag i de danske medier læste jeg en nyhed om en dansk højskole, hvor nogle elever blev bortvist, efter skolens festudvalg inviterede to strippere (en mandlig og en kvindelig) til at optræde på skolen – du godeste! Sikke et vanvid!!!

Jeg læser også i dag i de danske medier, at et skandinaviske par der ankom til København lufthavn, mistede deres fly fordi der var en gigantisk kø, 2000 mennesker, der stod og ventede på at komme gennem lufthavnens sikkerhedskontrol – du godeste! Jeg håber sandelig, at Lois og jeg ikke får dette problem, når vi besøger Alison, vores ældste datter, og hendes familie ved juletid – det har jeg ikke nogen tvivl om !!!!


Tilbageblik til december 2015. Lois og jeg ventede på vores fly i København lufthavn.
Ingen køer gudskelov!!!!

Tilbageblik til December 2015: vi flyver tilbage til England.
Her krydser vi Englands ostkyst over Lincoln-grevskabet og floden Humber.
Som Frank Sinatra sang, "And the Humber River, 
makes you start to quiver.....
Like the latest 'flivver'
That's simply dripping with chrome" !!!!

16:00 Lois er ikke kommet tilbage endnu. Jeg slapper af med en kop te på sofaen.

English translation

17:30 We eat dinner. Then Lois must away. There is a Bible seminar taking place tonight in Brockworth she would like to participate in. She must not drive in the evening or at night time, because of cataracts - poor Lois! Her friend, Ken, is driving her over there.

I have a little time alone, so I listen a little to the radio, an interesting program that is all about the disco craze of the 1970s. The program's host is Martha Reeves, the former Motown star.



It is sometimes interesting to hear about phenomena one knew nothing about. I always thought that the disco craze was just another music-and-dance-craze that became a bit boring after a few years. I had not the slightest idea that it had a political angle.

The craze actually started in New York in about 1970 as a "movement" that consisted of huge dance parties in basements and so on. It all became a part of the various liberation movements that started in the 1960s, gay liberation, women's movement, the black liberation movement, etc. Black people, gay men, lesbians began to arrange huge dance parties and “lost” themselves in the music and dance.

The disco craze's message was: love, peace and "empowerment", the personal empowerment of women's / blacks' / gays' positions in both private life and society.

The craze's symbolic end came in 1979 in a park in Chicago when a local dj set fire to piles of old disco records. According to Martha Reeves, program host, this event was a reaction from white, heterosexual men who could not dance and did not like to see their lovers dancing with gay men! My goodness - what a crazy world we live in !!!!

22:00 Lois comes back and we go to bed - zzzzz !!!!!

05:00 I get up early and do one of my routine Danish vocabulary tests. Afterwards, I make two cups of tea and bring them up to our bedroom. I creep back into our bed, and we drink the tea. We get up and eat breakfast.

10:00 We go out to weed a little in the vegetable garden, which became a true jungle while we were in Australia between April and June. But the work is progressing - no doubt about it!

12:00 We eat lunch and afterwards I go to bed and take a gigantic afternoon nap - zzzzz !!!

15:00 I get up and begin to devise the strategy I would like to adopt for our U3A Danish group. We will be finished with our current textbook "Beginner's Danish" in a few weeks and I must then devise my own approach and my own materials, so we can make progress and get on with learning the language. It will not be so easy - I must admit !!!!

Lois pops in at the neighbors (Bill and Mary) to talk a little with them and drink a cup of tea. Mary unfortunately suffers from a sort of mild dementia.

Our house is one of four homes that were built in approximately 1930. The houses' owners are all retired: Frances and Stephen (the "young" ones) are about 65-68, Bill and Mary are 80, Bob (widower since last year) 80 years, Lois and me (70). My God! We have become a bunch of old crows - I have no doubt about that !!!!

I have a bit of alone time, so I can think about our Danish group's future. The best thing would be if we can start reading genuine Danish short stories, but I do not know if members of the group would be afraid to take this step. In this way we would really start to understand Danish society. I have an example of a Danish short story that I want the group to try to read, "Sister," which is about two Danish teenage girls. I learned in this story that every Danish high school has a party committee, which is not something you find in English schools, I think. Today in the Danish media, I read a news item about a Danish high school where some students were expelled after the school's party committee invited two strippers (a male and a female) to perform at the school - my god! What madness !!!

I also read today in the Danish media that a Scandinavian couple who arrived at Copenhagen airport missed their flight because there was a huge queue, 2000 people, who were waiting to get through airport security - my goodness! I certainly hope that Lois and I do not get this problem when we visit Alison, our oldest daughter and her family in Copenhagen at Christmas - I have no doubt about THAT!!!!

Flashback to December 2015. Lois and I were waiting for our flight
at Copenhagen airport. No queues thank goodness !!!!

Flashback to December 2015, we were flying back to England.
Here we cross England's east coast over Lincoln County and the Humber River.
As Frank Sinatra sang, 
"And the Humber River, 
makes you start to quiver .....
Like the latest 'flivver'
That's simply dripping with chrome "!!!!

16:00 Lois has not come back yet. I relax with a cup of tea on the sofa.


No comments:

Post a Comment